Mindfulness co to jest?

Mindfulness – w tłumaczeniu na język polski to Uważność, Uważna Obecność. Jest to stan umysłu osoby, która jest obecna i uważna, powiedziałabym osoba, która zwraca uwagę na to co ją otacza. Najważniejszy jest tu kontakt z chwilą bieżąca, wszystko co było przed i będzie później, niejako nie istnieje. Jest to sposób bycia, chodzi o to, żeby być uważnym i obecnym w danej chwili. Gdziekolwiek jesteś, bądź. Zatrzymaj się. Nie chodzi tu o jakieś głębokie refleksje i przemyślenia, raczej o najprostsze zatrzymanie się i dostrzeżenie tego co dzieje się dookoła, dosłownie. Zatrzymanie się, to zwrócenie uwagi, w sposób pozbawiony oceny, na to, co w danej chwili Cię otacza. Według Jon Kabat-Zinn, Mindfulness to szczególny rodzaj uwagi: świadomej, nieosądzającej i skierowanej na bieżącą chwilę.

W codziennym życiu, przez Twój umysł przebiega tysiące myśli, setki planów, zadań do wykonania, cale społeczeństwo nastawiane jest na wykonywanie celów i życie w trybie zadaniowym, czyli w wiecznym niedoczasie i pośpiechu. Dlatego właśnie świat zachodni coraz większe zapotrzebowanie wykazuje w obszarach związanych z Mindfulness. Nie jest to nowa moda, to po prostu odpowiedź na potrzebę.

Zyski z praktykowania Mindfulness, bowiem to własnie praktyka jest w tej dziedzinie najważniejsza, są ogromne. Praktyka opiera się głównie na relaksacji i medytacji, a sposobów praktykowania jest wiele.

Ćwiczenie:

Kierujesz swoją uwagę np. na oddech (medytacja bodyscan). Chodzi o to, by być uważnym na to, co dzieje się z naszym ciałem podczas oddechu. Koncentruj się na tym i bądź świadomy swoich doznań, bowiem Twoja uwaga będzie momentami odpływać, podążać za wspomnieniami cofając się w przeszłość, bądź wybiegać na przód, planując kolejny dzień w myślach. Sztuką jest umieć się na tym złapać i świadomie powrócić do chwili obecnej, na tym właśnie polegają ćwiczenia Mindfulness i jego istota.

Jak sam widzisz Manidfull można być, gdziekolwiek jesteś i cokolwiek robisz, jadąc samochodem, pijąc herbatę, pracując nad danym projektem, czy też będąc na wakacjach. Nie jest to łatwe, gdyż naturą naszego umysłu jest wędrowanie, robimy jedno, a już myślimy o następnym działaniu, jakby tego było mało cały czas oceniamy, czy to co robimy jest wystarczająco dobre. Często w tym momencie budzi się nasz „wewnętrzny krytyk”, który poddaje w wątpliwość słuszność naszych działań, aż w końcu te myśli zaczynamy traktować jak rzeczywistość, choć to są tylko nasze myśli, które odciągają nas od prawdziwego dostrzegania rzeczywistości.

Mindfulness to właśnie świadome zatrzymanie myśli i doświadczenie chwili obecnej.

Komfort życia, jego jakość.

Jeśli interesuje Cię ten temat polecam wszelkie publikacje i wystąpienia Prezesa Polskiego Towarzystwa Mindfulness- Pawła Holasa.

  • Oj ciężko jest się tak odciąć, żeby umysł kierować przez dłuższą chwilę tylko na to co się dzieje podczas oddechu. Mój mózg w takich momentach zaczyna wymyślać miliony różnych rzeczy 🙂

  • To jest trochę wymyślanie koła na nowo. Naprawdę jesteśmy tak nieprzytomni, że potrzebujemy lekcji uważności?

    • Wręcz przeciwnie, powiedziałabym raczej, że zbyt przeciążeni bywamy.

  • Bardzo pożyteczna umiejętność w dzisiejszym zabieganym świecie. Masz rację, że sztuką jest umieć się na tym złapać. Stres wpływa negatywnie na nasze oddychanie, napięcie mięśni, postawę, a uważność i ćwiczenia oddechowe to świetny sposób na kontrolowanie tych elementów.