Relaksacja vs. Stres

“Zaniepokojony umysł nie może istnieć w zrelaksowanym ciele”.

Edmund Jacobson

W dzisiejszych czasach codziennie, w wielu sytuacjach narażeni jesteśmy na stres. Ten stan towarzyszy Nam często i potrafi zasiać niezły zamęt. Różne przynosi taki Stres efekty, czasem paraliżuje tak, że nie jesteśmy zdolni podjąć działania, czasem daje sygnały przez nasze ciało i powoduje dyskomfort funkcjonowania. Ogólnie stres jest potrzebny, hormony które się wydzielają w reakcji na stres to adrenalina, ona skłania nas do walki, do działania, do radzenia sobie w trudnej sytuacji. Jednak kiedy napięcie nie mija, kiedy stres utrzymuje się przez długi czas w naszym organizmie, wytwarza się kortyzol. Hormon ten niestety nie wpływa korzystnie na nasz organizm, może być powodem wielu schorzeń i chorób. Ale to wiadomo nie od dziś, że długotrwały stres działa destrukcyjnie na organizm. Nie jesteśmy jednak w stanie uniknąć wszystkich sytuacji wywołujących stres, jakie staną na naszej drodze, dlatego najlepszym sposobem jest poradzić sobie ze stresem, który im towarzyszy.

Na czym polega relaksacja?

Ja stosuję od 9 miesięcy techniki relaksacyjne w ramach walki ze stresem. Relaksacja to proces, podczas którego rozluźnia się zarówno ciało jaki i umysł. Sesja relaksacyjna pozwala doświadczyć stanu głębokiego odprężenia i relaksu. Pozwala skupić się na chwili obecnej i uważnie obserwować swoje samopoczucie i myśli. Uważność to jednym słowem Maindfulness, który skupia uwagę, pomaga zrozumieć samego siebie, ale o tym więcej w innym poście 🙂 Relaksacja uaktywnia działanie prawej półkuli mózgu, której na co dzień używamy w o wiele mniejszym zakresie niż lewej. Prawa półkula odpowiedzialna jest między innymi za kreatywność oraz twórcze i pozytywne myślenie.

Ja traktuje relaksacje jako ten czas w ciągu dnia, który przeznaczony jest tylko dla mnie. Jest to czas rozluźnienia, relaksu, wyciszenia, kiedy mogę odzyskać swój wewnętrzny spokój. Relaksacja jest umiejętnością. Regularne ćwiczenia sprawią, że będziesz relaksować się szybciej i głębiej. Zadaj sobie pytanie czy w chwili obecnej w ogóle masz czas na relaks? Czy jak już tą chwile znajdziesz potrafisz osiągnąć stan odprężenia? Czy Twoje myśli nie błądzą wiecznie wokół obowiązków, zadań, zobowiązań, oczekiwań. Mogę powiedzieć, że relaksacja czyści umysł z negatywnych myśli i uwalnia Twoją głowę od niepotrzebnych przemyśleń. Podczas relaksacji będziesz skupiać swoją uwagę na jednej sytuacji, czynności, obrazie, co sprawi, że pozostałe myśli zostaną wyłączone. Oczywiście na początku Twój umysł będzie błądził i uciekał w pogoń za myślami, ale nie zniechęcaj się, w miarę jak będziesz nabierać doświadczenia i wprawy- gadający dialog wewnętrzny będzie się oddalał.

Są różne metody relaksacji, każdemu na pewno będzie odpowiadało co innego. Należy odnaleźć metodę, która najbardziej Nam będzie pasować i sprawiać przyjemność. Kiedy ja zaczynałam redukcja stresu dzięki technikom relaksacji była bardzo widoczna i uwalnianie od negatywnych myśli przynosiło mi wielka ulgę. Czułam, że staję się lekka i lżej mi się oddycha.

Ja najbardziej lubię:

„Trening relaksacyjny Jacobsona”.

Na czym on polega? Jak osiągnąć stan relaksu?

Celem relaksacji nie jest kontrolowanie Twoich myśli, a odebranie myślą kontroli nad Tobą. Relaksacja Jacobsona skupia się na napięciu w ciele, w mięśniach. Stres bowiem, często powoduje, że czujemy się spięci i wykończeni. Celem tej relaksacji, jest rozluźnić spięte mięśnie, oraz w rezultacie wyuczyć się nawyku rozluźniania mięśni w sytuacjach stresowych.

TUTAJ możesz pobrać sobie bezpłatnie Trening Relaksacji Jacobsona w adaptacji dr Pawła Holasa (ma cudowny głos, sam tembr jego głosu wprowadza mnie w stan głębokiego relaksu).

Relaksacja z kolorami – Tęcza.

To moja druga ulubiona metoda relaksacji, choć zupełnie inna niż Treningi Jacobsona. Ta metoda osiągania relaksu polega na wizualizacji różnych obrazów, które kojarzą się z konkretnymi kolorami. Ten typ relaksacji trochę trudniej znaleźć w internecie w wersji głosowej, dlatego zachęcam do zapoznania się z moją interpretacją na podstawie tekstu z książki „Klucz do efektywności nauczania” H.Hamer. Jest to 5-cio minutowa relakcacja, którą możesz uskutecznić dosłownie wszędzie. Ja osobiście mam ją w telefonie i często będąc na spacerze, siadam na ławce, zakładam słuchawki i przeznaczam 5 minut na totalny relaks.

Zachęcam, usiądź wygodnie, kliknij w poniższy plik głosowy i posłuchaj 🙂

RELAKSACJA KOLORAMI – KeepCalmMarlena

Enjoy 🙂

 

  • Przyznam, że mnie zaciekawiłaś. Chyba spróbuję!

    • KeepCalmMarlena

      Polecam:) Daj znać czy Nagranie pozwoliło Ci osiągnąć stan głębokiego odprężenia?

  • Uwielbiam takie procesy relaksacji. Od Jacobsona kiedyś zaczynałam. Polecam również słuchanie mantr. Trzeba tylko dobrać odpowiednią dla siebie, bo niektóre mogą powodować odwrotny skutek.

  • Mi bardzo odpowiada technika relaksacji Schultza. Nie pomyślałam jednak, że można ją wykonywać w parku. To naprawdę niezła myśl 🙂

  • Chętnie przetestuję proponowane przez Ciebie metody, relaks to rzeczywiście rzecz niezbędna 🙂

  • Rzeczywiście w dzisiejszym zabieganym świecie ciężko jest się nam zrelaksować. Nie potrafimy znaleźć często chwili na oddech, no może oprócz nocy, kiedy śpimy i to wcale nie jest dobre, bo dla mnie osobiście, często te 6,5 godziny snu nie wystarcza, żeby odpocząć. Jakby mi kazali wybierać to chyba wybrałbym tą metodę z tęczą, bo żeby zrozumieć cel, trzeba się skupić na kolorach a one z kolei wiele mowią o naszych odczuciach.

  • Ewa

    Muszę koniecznie spróbować, póki co nie udało mi się zatrzymać tej gonitwy myśli 🙂

  • Pingback: Nivea Q10 - Blog. Slow life. Inspiracje. Warszawa.()